De nære ting

Meditasjon – både oppøving av konsentrasjon og innsikt – er en viktig del av buddhistisk trening. Men det er ikke alltid at de positive opplevelsene man kan ha under intensiv praksis, fører til så store endringer i hverdagslivet som vi kanskje hadde håpet. Mange mener derfor at det viktigste heller er hvordan vi fungerer i hverdagen, alene, sammen med familien, sammen med kolleger på arbeidsplassen og sammen med venner og bekjente. Dette er på de scenene selve livet vårt utspiller seg, og det er her vi kan teste ut vår egen forståelse og våre egne holdninger.
Buddhismens analyser og treningsmetoder er sekulære verktøy som hvem som helst kan gjøre bruk av i hverdagslivet. De krever ikke noen spesiell tro, og selv om de springer ut av et buddhistisk livssyn, krever de heller ikke at man er tilsluttet et slikt livssyn. Verktøyet kan brukes av alle som vil, og det er fritt for enhver å velge å bruke samtlige verktøy i skrinet eller bare nøye seg med en skrutrekker.
Vi trenger ikke å sette av noen bestemt tid eller ha et bestemt sted der vi skal trene sinnet. Vi kan gjøre det her og nå, fra øyeblikk til øyeblikk, midt i livets forskjellige situasjoner, under konflikter, skuffelser, stress og hodepine – og under glede og sorg. Hvis vi vil forstå oss selv, trenger vi ikke å dra noe annet sted for å finne denne forståelsen. Noe av det viktigste, noe som kanskje kan sies å være selve basisverktøyet, er å betrakte verden og de situasjonene vi opplever med et åpent, observerende og fordomsfritt blikk. Har vi fordommer, sperrer vi utsikten for oss selv.
Hvor detaljert vi kan observere, er helt avhengig av situasjonen. I noen situasjoner har vi ro til å oppfatte flere detaljer. I andre situasjoner er tempoet høyt og vi har ikke tid til å gå inn på en mengde smådetaljer. Den som prøver å rekke bussen ved hjelp av langsom gå-meditasjon, vil kanskje finne at det kan være lurt å omprioritere en smule!
Hvis vi har tid til det, kan vi observere og ta inn over oss alle sanseinntrykk, føle solen mot ansiktet, regnet mot pannen og vinden mot kinnene, føle smaken av te og glede oss over vårens første hestehov. Vi kan sortere opplevelsene ut fra khandhaene og legge merke til former (direkte sanseinntrykk), følelser, identifikasjoner (vi kjenner igjen inntrykkene og setter navn på dem) og reaksjoner, og se hvordan bevisstheten samler disse trådene. Dette kan fungere som dyp innsiktsmeditasjon i situasjoner der ingen kan se at vi “mediterer”.
Har vi det mer travelt, kan det noen ganger være nyttig å bare observere følelser og reaksjoner. Hvordan reagerer jeg på det som kollegaen min sa akkurat nå? Fikk jeg en vond følelse av at ordene hans innebar en dulgt kritikk? Fikk jeg en god følelse av å ane en tone av anerkjennelse og ros for godt utført arbeid? Og hvordan reagerer jeg på disse følelsene? Kjente jeg at brå og hissige ord lå klar på tunga? Fikk jeg lyst til å takke for ros og tillit og gi kollegaen min noen fortjent anerkjennende ord tilbake? Hva velger jeg?
Hvis vi virkelig skal lære oss selv å kjenne, bør vi observere oss selv også i motgang og vanskeligheter og se hvordan vi reagerer på slike situasjoner. På den måten kan vi oppdage at problemer og vanskeligheter kan være våre beste læremestere, idet de viser oss sider av oss selv som ikke så lett kommer til overflaten så lenge alt går godt.
Ved å være bevisst oppmerksom på slike følelser og reaksjoner, bryter vi automatikken i reaksjonsmønsteret. Vi får i stedet et øyeblikks valgfrihet, og kan vurdere om den reaksjonen vi føler impuls til å komme med, vil ha negativ eller positiv effekt. Det er ikke meningen å fortrenge følelsene. Aksepter dem og betrakt dem. Men ikke vær slave av dem. Som en veiledning under denne vurderingen kan det være greit å ha med seg prinsippet bak “rett bestrebelse”. Kjenn etter om den reaksjonen du skal til å komme med, bygger på en sunn og positiv, eller på en usunn og negativ følelse. Når du så i tillegg husker kamma-prinsippet om at negative handlinger vil kunne medføre negative konsekvenser, mens positive handlinger kan medføre positive konsekvenser, blir det lettere å tenke positivet, gjøre sunne valg og skape en bedre og hyggeligere situasjon for deg selv og dem du omgås, enn hva du kanskje ellers ville ha gjort.
Med en slik trening i hverdagen, oppdager vi også verdien i de nære ting. Det hender at jeg sier, halvt på spøk og halvt for alvor, at hvis det skal utgis en norsk sekulær buddhistisk “salmebok”, vil Arne Paasche Aasens dikt “De nære ting” ha en helt selvskreven plass i den, for dette er sekulær buddhisme fra mange tiår før den sekulære buddhismen ble “oppfunnet”:

Ditt sinn monne flyve så vide omkring,
det er som du glemmer de nære ting,
det er som du aldri en time har fred,
du lengter bestandig et annet sted.

Du syns dine dager er usle og grå,
hva er det du søker, hva venter du på?
Når aldri du unner deg rast eller ro,
kan ingen ting vokse og intet gro.

Gå inn i din stue, hvor liten den er,
så rommer den noe ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen skal ingen få svar,
finn veien tilbake til det du har.

Den lykken du søker bak blånende fjell,
kan hende du alltid har eiet den selv.
Du skal ikke jage i hvileløs ring,
men lær deg å elske de nære ting.

Dette var en sang som var populær i radioen i Norge fra den ble lansert i 1951. Og den finnes naturligvis på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=9sFtI4Sobbw

Annonser

2 thoughts on “De nære ting

  1. Du har helt rätt,
    men samtidigt har jag märkt att det är träningen under strukturerad sittande meditation som gör att jag sedan i vardagen kan notera allt som händer och agera på ett bra sätt.
    Utan den sittande meditations-träningen tror jag inte att jag skulle klara att vara så medveten i vardagen.
    Jag tror att båda är viktiga, både sittande formell meditation och medvetenhet i vardagen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s