Sutta Pitaka

books

Den senaste tiden har jag studerat Sutta Pitaka, vilket väl anses vara det närmaste man kommer Buddhas egen undervisning.

Det har varit mycket intressant på flera vis.

Som sekulär buddhist blir det uppenbart när man läser de texterna att det är väldigt mycket prat om återfödelse. Det kan först kännas lite problematiskt, men efter ett tag blir det för mig uppenbart att allt pratet om återfödelse kan tas bort utan att påverka läran. Det finns där som extra motivation till varför man ska göra som Buddha säger, om man nu tror på återfödelse, men själva undervisningen bygger inte på vare sig återfödelse eller magiska krafter (som man också sägs kunna få), utan det handlar om att se verkligheten som den är, förstå varför vi lider, och med hjälp av psykologi, filosofi och meditation få slut på lidandet. Buddha är också väldigt tydlig med att det är bäst att inte grubbla på frågor om återfödelse osv, det leder inte till Nibbana. Fokusera på att bli av med världens lidande, det är vägen till frihet.

Det finns också mycket prat om avancerade meditationer, med en serie av steg att ta sig genom på väg mot Nibbana, men det känns mest som en beskrivning av vad som kommer att hända om man praktiserar ordentligt, och hur man ska hantera det när det händer. När det kommer till faktiska instruktioner för meditation så är det fokuserat på det de flesta av oss gör i vår meditationspraktik, uppmärksamhet på andningen. Det känns bra. Vi vet vad vi ska göra. Det behövs inga avancerade visualiseringar. Vi måste bara praktisera mer seriöst.

Skulle det då räcka med uppmärksamheten på andningen, eller i alla fall med mindfulness som det kallas? Nej, detta är grunden, men det finns mer. Djupa saker som är orsaken till att jag inte bara ser mig som mediterare utan som buddhist. Det handlar om saker som förgänglighet, avsaknaden av ett jag, psykologi, medkänsla och etik, och annat. Jag tror att om Buddha levde och undervisade idag så skulle han fortfarande trycka på dessa saker som absolut nödvändiga komplement till mindfulness och meditation för frigörelse.

Om jag slutligen ska välja ett citat från hela Sutta Pitaka, som sammanfattar kärnan för mig, så väljer jag detta, från Majjhima Nikaya (middle length discourses), Anapanasati Sutta:

”andas in medveten om hela kroppen och […] andas ut medveten om hela kroppen”

Johan

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s